Burger King komt met een opmerkelijke campagne. Waar het al niet vies was van sociale media met virals als “Whopper Virgin” en “Whopper Freakout“, heeft Burger King nu een Facebook applicatie gemaakt genaamd Whopper Sacrifice. Het motto: offer tien van je Facebook vrienden op en ontvang een gratis hamburger Whopper.
Wanneer je de applicatie installeert op Facebook kan het schrappen beginnen. Tien “vrienden” moeten er dan helaas aan geloven. Het grappige is dat wanneer je een vriend schrapt, dit ook verschijnt in de Activity feed van Facebook. Iedereen ziet dus dat jij geschrapt bent voor een gratis maal. Het balletje zal hierdoor zeker gaan rollen.
De reden waarom ik in vorige alinea het woord “vrienden” tussen aanhalingstekens zette, is precies de reden waarom Burger King deze campagne doet. Whopper Sacrifice speelt namelijk in op online vriendschappen - dus wanneer iemand nu echt een vriend is of niet. Juist het feit dat je vrienden moet weghalen en niet moet maken in een sociale media campagne, maakt dit zo opmerkelijk. Ook hierdoor zal deze actie aan bijna niemand voorbij gaan. Een geniale campagne, als je het mij vraagt.
Iedereen kent wel iemand met meer dan 200 “vrienden” op Hyves (ik geef toe, ik heb er 357). En altijd is er de vraag of het wel echte vrienden zijn. Ben je dan gewoon populair of is het de reinste ijdeltuiterij? Burger King “mockt” deze hele kwestie snoeihard. Het is wachten totdat een dergelijk idee zich op Hyves gaat manifesteren, want Whopper Sacrifice is nu alleen geldig voor inwoners van Amerika.
Wanneer je de applicatie installeert op Facebook kan het schrappen beginnen. Tien “vrienden” moeten er dan helaas aan geloven. Het grappige is dat wanneer je een vriend schrapt, dit ook verschijnt in de Activity feed van Facebook. Iedereen ziet dus dat jij geschrapt bent voor een gratis maal. Het balletje zal hierdoor zeker gaan rollen.
De reden waarom ik in vorige alinea het woord “vrienden” tussen aanhalingstekens zette, is precies de reden waarom Burger King deze campagne doet. Whopper Sacrifice speelt namelijk in op online vriendschappen - dus wanneer iemand nu echt een vriend is of niet. Juist het feit dat je vrienden moet weghalen en niet moet maken in een sociale media campagne, maakt dit zo opmerkelijk. Ook hierdoor zal deze actie aan bijna niemand voorbij gaan. Een geniale campagne, als je het mij vraagt.
Iedereen kent wel iemand met meer dan 200 “vrienden” op Hyves (ik geef toe, ik heb er 357). En altijd is er de vraag of het wel echte vrienden zijn. Ben je dan gewoon populair of is het de reinste ijdeltuiterij? Burger King “mockt” deze hele kwestie snoeihard. Het is wachten totdat een dergelijk idee zich op Hyves gaat manifesteren, want Whopper Sacrifice is nu alleen geldig voor inwoners van Amerika.
0 comments:
Post a Comment